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Calendar

This section can be used by universities, psychoanalytic associations, publishers, auction houses and museums to call attention to their offers relevant to psychoanalysis.
In this way our international users shall be informed more quickly about where and when upcoming congresses, conferences, auctions and book launches will take place.

If you are interested, please email to calendar@theviennapsychoanalyst.at for further information.



PARALLELAKTIONEN. Freud und die Literaten des Jungen Wien

03/23/2018 - 12/31/2018

open to public
Organizer: Ludwig Boltzmann Institut für Geschichte und Theorie der Biographie
Venue: Sigmund Freud Museum
Berggasse 19
1090 Vienna
Austria
>> Website
Das Sigmund Freud Museum erforscht in einer Sonderausstellung die Beziehung zwischen Sigmund Freud und zentralen Schriftstellern seiner Zeit: PARALLELAKTIONEN. Freud und die Literaten des Jungen Wien legt die Spuren frei, die die Psychoanalyse im Werk von Arthur Schnitzler, Karl Kraus, Hugo von Hofmannsthal und Felix Salten hinterlassen hat.

Die Beziehungen zwischen Psychoanalyse und Literatur im Wien der Jahrhundertwende können als eine Art „Parallelaktion“ gefasst werden: Obwohl der Nervenarzt Sigmund Freud und die „Nervenkünstler“ des Jungen Wien mit ihren Erkundungen der menschlichen Seele ähnliche Ziele verfolgten, sind offizielle Allianzen kaum belegt und persönliche Beziehungen eher die Ausnahme. Freuds Theorie inspirierte die Literaten jedoch maßgeblich, wie die Ausstellung anhand von ausgewählten Schriften, Werken und Briefen nachzeichnet.

Aus der Distanz verfolgte auch Freud aufmerksam das Schaffen seiner Zeitgenossen: Er berichtete Arthur Schnitzler – einem der frühesten Leser der Traumdeutung, der selbst sein Leben lang die eigenen Träume notierte – in einem Brief von 1922 von seinem langen Zögern, ihn persönlich zu kontaktieren und begründete dies mit einer „Doppelgängerscheu“. Karl Kraus wiederum ist als einer der erbittertsten Gegner Freuds in die psychoanalytische Geschichtsschreibung eingegangen. Tatsächlich belegen die Äußerungen und Aphorismen des Herausgebers der Fackel ein profundes Verständnis und eine jahrelange Wertschätzung der Lehre Freuds, bevor seine kritische Auseinandersetzung in Polemik und Angriff überging. Hugo von Hofmannsthal teilte mit Freud die Faszination für die Antike und mythologische Figuren: Seine Bearbeitungen des Ödipus- und Elektra-Stoffes können als Auseinandersetzung mit der Psychoanalyse gelesen werden. Auch Felix Salten, Autor der anonym verfassten Josefine Mutzenbacher wie auch von Bambi, dessen Artikel für die Neue Freie Presse Sigmund Freud regelmäßig las, teilte mit den psychoanalytischen AkteurInnen zentrale Themen, deren Bandbreite von der Adoleszenz bis hin zu weiblicher Sexualität reichten. In Freuds direkter Nachbarschaft wohnhaft, ist eine persönliche Bekanntschaft zwischen Salten und Freud bereits vor den belegten Treffen im Jahr 1926 wahrscheinlich.

Historische Kästen als Ausstellungsträger

Als Ausstellungsmöbel fungieren zu diesem Zweck angeschaffte historische Kästen, die so auch in den jeweiligen Wohn- bzw. Arbeitszimmern der Autoren stehen hätten können: So wird Hugo von Hofmannsthal als Besitzer von Mobiliar des 18. Jahrhunderts ein Schrank im Louis XVI-Stil gewidmet. Jedem Autor ist somit ein eigenes, seinem Stilempfinden entsprechendes Möbel zugeeignet, das biografische Informationen, Dokumente und audiovisuelle Inhalte präsentiert.

Die Sonderausstellung wird bis Jahresende gezeigt und entsteht in Kooperation mit dem Ludwig Boltzmann Institut für Geschichte und Theorie der Biographie als Teil des Ausstellungsensembles „Das Junge Wien. Natur plus X“, an dem sich mehrere Institutionen aus Wien und Salzburg zwischen März 2018 und April 2019 beteiligen.

Zur Ausstellung erscheint ein Booklet.

Freud, Dalí and the Metamorphosis of Narcissus

10/03/2018 - 02/24/2019

open to public
Organizer: Freud Museum London
Venue: Freud Museum London
20 Maresfield Gardens
NW3 5SX London
United Kingdom
>> Website

Sigmund Freud and Salvador Dalí are two of the most significant and influential figures of the twentieth century.
Dalí was a passionate admirer of the father of psychoanalysis and finally met him in London on July 19th 1938. This year 2018 marks the 80th anniversary of this event. A new exhibition at the Freud Museum will explore the connection between the two men, starting from their one meeting, to which Dalí brought his recently completed painting The Metamorphosis of Narcissus.

The painting, on loan from the Tate, will be the central point in the exhibition for an exploration of the extensive influence of Freud on Dalí and on Surrealism. Also considered will be Freud’s own attitude to painting, illuminated by his response to this encounter with Dalí.

Dalí had read The Interpretation of Dreams as an art student in Madrid in the early 1920s. This was, he wrote, “one of the capital discoveries of my life, and I was seized with a real vice of self-interpretation, not only of my dreams but of everything that happened to me.” This passion for self-interpretation took not just visual but also written form. In 1933 Dalí wrote a “psycho-analytical essay”, as he described it, on the famous painting by Jean-François Millet, The Angelus. The essay was eventually published as a book, The Tragic Myth of Millet’s ‘Angelus’. In it, Dalí explores his own obsession with the painting, which he lays out in the form of a Freudian case history.

In 1938, after several attempts, Dalí finally met his hero Freud, newly arrived in London after fleeing from Nazi-occupied Vienna. The meeting was brokered by Stefan Zweig, who was present, together with Dalí’s friend and patron Edward James, who owned The Metamorphosis of Narcissus. Dalí hoped his painting would allow him to engage Freud in a discussion of the psychoanalytical theory of Narcissism and would help him to demonstrate his concept of critical paranoia.

Dali was given permission to sketch Freud during the visit. These drawings, now in the Fundacio Gala-Salvador Dalí in Spain, will be on display, and Dali’s long poem with the same title as the painting, The Metamorphosis of Narcissus. There will also be material from the Freud Museum’s archive and collections, shedding light on Freud’s attitude to Dalí and their meeting.

Other themes of the exhibition will include the classical origins of the myth of Narcissus and the place of narcissism in psychoanalytic thinking. Freud’s own collections will play a part. For example, they include a copy of the classical relief Gradiva; Freud’s study of Wilhelm Jensen’s novel Gradiva was the inspiration for some of Dalí’s important paintings and drawings on this theme from the early 1930s.

Through images, including original paintings and drawings, photographs and prints, and documents including letters, manuscripts, books and Freud’s appointment diary, the intense – if somewhat one-sided -relationship between two extraordinary thinkers and creators will be explored.

The exhibition will be curated by the distinguished art historian Dawn Ades, curator of the recent highly successful Dali/Duchamp exhibition at the Royal Academy of Arts.

The exhibition will be accompanied by a catalogue, and an exciting public programme, which will include lectures and debates on topics including Narcissism, the relationship between art and psychoanalysis through Freud’s writings on Leonardo and Michelangelo, Freud and surrealism, psychoanalysis and classicism, and Lacan’s debt to Dalí’s critical paranoia.

THERAPEUTISCHE CARTOONS

10/26/2018 - 02/28/2019

open to public
Organizer: Galerie der Komischen Künste
Venue: MuseumsQuartier/Q21
Museumsplatz 1

1070 Vienna
Austria
>> Website
Exhibition

Wie sieht Psychoanalyse beim Werbepsychologen aus? Woran erkennt man einen Psychiater beim Blind Date? Und was machen Löffel bei der Sexualberatung?

Diesen und anderen Fragen gehen die besten Cartoonist_innen des deutschen Sprachraums (und zwei Gastzeichner aus den USA) in diesem Buch nach. Damit hätte wohl auch Sigmund seine Freud‘ gehabt.

Lacan (1972): L’étourdit

12/06/2018 19:00

open to public
Organizer: Psychoanalytische Bibliothek Berlin
Venue: Psychoanalytische Bibliothek Berlin
Hardenbergstraße 9
10623 Berlin
Germany
>> Website

GERMAN/FRENCH

Veranstalter: Freud-Lacan-Gesellschaft Berlin

Leitung: Georgette Schosseler-Prum

Montalich Donnerstags, von 19:00 bis 20:30 Uhr.

Lektüregruppe in französischer Sprache.

„Les-tours-dits de Lacan illustrent à l’envi la différance, le trait unaire (signifiant), l’objet du désir de l’analyste qui ne se situe pas dans les dits et entendus, ni dans le discours de l’analyse (qui tient analyste et analysant, plus qu’il n’est par eux produit), mais dans le dire de ce dernier, lorsque se tarissent les associations, lorsque, épuisée la signification (imaginaire), et asséché le sens ( symbolique), il bute sur le réel, sur l’ab-sens qui est coupure: sexe („il n’y a pas de rapport sexuel“), dans l’épiphanie du transfert et de son semblant.“ (Christian Fierens, „Le discours psychanalytique: Une deuxième lecture de L’étourdit“)

Textgrundlage: Jacques Lacan (1972): „L’étourdit“ in: „Autres écrits“, Éditions du Seuil, Paris.

From Jung-Wien to la Jeune Belgique: Literature, Psychoanalysis and Music in fin-de-siècle Vienna

12/06/2018 19:00

open to public
Organizer: Sigmund Freud Museum
Venue: Sigmund Freud Museum
Berggasse 19
1090 Vienna
Austria
>> Website

In keeping with the Freud Museum’s theme of connections and parallels between Freud and the members of the Jung-Wien group, this talk considers the ways in which Freud and one of his contemporaries, the modernist Viennese composer Arnold Schoenberg, can be linked through the literary culture of fin-de-siècle Vienna. But this link also extends to a parallel literary movement in Brussels, la Jeune Belgique, and to one of its key members, the symbolist poet Maurice Maeterlinck, whose work — like Schoenberg’s music — seems to abound with psychoanalytic concepts, especially concerning dreams and the unconscious. This talk moves from Jung-Wien to la Jeune Belgique, examining music, literature and psychoanalysis. It doing so, it triangulates Freud, Schoenberg, and Maeterlinck: for Schoenberg, Maeterlinck provided the texts that inspired and guided him through some of his most expressive and introspective works in the early 20th century; for Freud, it could be argued, Maeterlinck may have been — in the vein of Arthur Schnitzler — a kind of unacknowledged “double”.

Alexander Carpenter is a musicologist, cultural historian and music critic. He is an Associate Professor of Music at the Augustana faculty of the University of Alberta, where he is also Chair of the Department of Fine Arts and Humanities; he is also a member of the Academic Advisory Board of the Wirth Institute for Austrian and Central European Studies at the north campus of the University of Alberta. His research interests include the music of Arnold Schoenberg, popular music, the cultural and intellectual history of fin-de-siècle Vienna, and the connections between music and psychoanalysis.

Bodily Experiences and the Developing Capacity for Representation

12/06/2018 20:00

open to public
Organizer: New York Psychoanalytic Society & Institute (NYPSI)
Venue: NYPSI´s Marianne & Nicholas Young Auditorium
247 East 82nd Street
NY 10028 New York
U.S.A.
>> Website

Advanced Seminar in Child & Adolescent Analysis:
“Bodily Experiences and the Developing Capacity for Representation:
Psychoanalytic Psychotherapy with an Autistic Toddler and her Depressed Mother”
Thursday, December 6, 2018

Presenter: Christine Anzieu-Premmereur, M.D., Ph.D.

This presentation discusses the treatment of a disturbed baby encapsulated in an autistic relationship with a severely depressed mother. This mother-baby dyad was unable to develop a communicative relationship with potentially catastrophic effects for the baby’s future mental health.

The lack of synchrony between the baby’s needs and feelings and the mother had blocked the baby’s capacity to develop an integrated self capable of sustaining the Body Ego. The young child’s long treatment demonstrates how bodily experiences and affects are present from the beginning of life as the core of the developing self and can be evaluated and interpreted by the analyst. The child’s early mental life initially creates the first representations of the self in relationship with the object. Eventually, through bodily sensations linked with emotions and memories of pleasurable moments, the baby’s capacity to integrate these representations enriches the process of symbolization.

Christine Anzieu-Premmereur is a psychiatrist and psychoanalyst in NYC who works in private practice with adults and children, parents and their babies. A member of the Société Psychanalytique de Paris, she is on the faculty of the Columbia Psychoanalytic Center for Training and Research, where she directs the Parent-Infant Psychotherapy Training Program; she is Assistant Clinical Professor in Psychiatry at Columbia University. She is a member of the New York Psychoanalytic Society & Institute, and she chairs the discussion group on Parent-Infant Programs at Psychoanalytic Institutes at the American Psychoanalytic Association meetings.

6. Jahrestagung der Gesellschaft für Psychoanalytische Sozialpsychologie

12/07/2018 - 12/08/2018

open to public
Organizer: GfPS - Gesellschaft für Psychoanalytische Sozialpsychologie
Venue: Studierendenhaus
Mertonstraße 26
60325 Frankfurt/Main
Germany
>> Website

GERMAN

Die 6. Jahrestagung der GfpS wird 2018 zu dem Thema „Gewalt“ in Frankfurt am Main ausgerichtet. Das Programm wird im Vorfeld noch bekannt gegeben.

Neben den inhaltlichen Workshops und Vorträgen wird im Rahmen der Jahrestagung auch die Mitgliederversammlung der GfpS stattfinden. Die Einladungen werden spätestens vier Wochen vor dem Termin an alle Mitglieder verschickt.



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